Lubań Śląski to ważna stacja kolejowa, zlokalizowana w malowniczym mieście o tej samej nazwie, które mieści się w województwie dolnośląskim w Polsce.
W kontekście klasyfikacji Polskich Kolei Państwowych (PKP), stacja ta uzyskała kategorię dworca lokalnego, co podkreśla jej znaczenie w regionalnym systemie transportowym.
Ruch pasażerski
Ruch pasażerski w Lubaniu Śląskim odgrywa istotną rolę w komunikacji lokalnej. Mimo że jest to małe miasto, z roku na rok liczba pasażerów korzystających z transportu publicznego pozostaje na stabilnym poziomie.
Rok | Transport pasażerski na dzień |
---|---|
2017 | 700-999 |
2022 | 700-999 |
Analizując dane z lat 2017 oraz 2022, można zauważyć, że liczba pasażerów utrzymuje się w przedziale od 700 do 999 użytkowników dziennie. Taki rezultat świadczy o znaczeniu transportu pasażerskiego dla mieszkańców tego regionu.
Historia
W okresie lat 60. XIX wieku nastąpił znaczny wzrost zapotrzebowania na wydobycie węgla kamiennego, który był intensywnie eksploatowany na Śląsku. W odpowiedzi na tę sytuację, w 1862 roku Sejm Prus podjął decyzję o przyznaniu funduszy na budowę Śląskiej Kolei Górskiej (Schlesische Gebirgsbahn). Realizacja inwestycji rozpoczęła się 13 sierpnia 1863 roku, kiedy to wykonano pierwszy wykop na trasie Węgliniec – Lubań, w rejonie obecnego przejazdu kolejowo-drogowego przy ul. Tkackiej. Budowa trwała przez dwa lata, a w dniu 18 września 1865 roku dokonano odbioru trasy kolejowej prowadzącej z Węglińca do Rybnicy, nieopodal Jeleniej Góry, w tym także odgałęzienia Zgorzelec – Lubań. Odbiór zrealizował minister handlu, hrabia von Itzenplitz, a zaledwie dwa dni później odbyło się oficjalne otwarcie tej trasy.
Architektura dworca została zaprojektowana przez Hermanna Cuno, a cegły do jego budowy dostarczone zostały z lokalnych zakładów ceramicznych, których zarządcą był Albert Augustin. Budynek dworca składał się z dwóch skrzydeł: północnego oraz południowego, połączonych łącznikiem. W północnej części znajdowało się główne wejście, natomiast wyjście na dwa perony ulokowano w łączniku, umiejscowionym po obu stronach. Wnętrze dworca obejmowało restaurację, bufet, hol oraz kasy biletowe. Dodatkowo, w budynku istniała kasa bagażowa, pomieszczenie telegrafu, a także poczekalnie wygodne dla kobiet oraz pasażerów różnych klas podróżnych. W pewnej odległości od samego dworca usytuowano toalety.
W latach dwudziestych XX wieku linie kolejowe wychodzące z Lubania zostały zelektryfikowane. Elektryfikacja odbywała się etapowo: w 1922 roku w kierunku Jeleniej Góry, w 1923 w stronę Zgorzelca, a w 1928 roku zrealizowano elektryfikację w kierunku Węglińca i Leśnej. W Lubaniu, podstacja trakcyjna działała już od 1917 roku. Po zakończeniu II wojny światowej, niemieccy kolejarze, którzy pozostali w regionie, uruchomili zasilanie linii do Leśnej. Departament Elektryczny Ministerstwa Komunikacji w Warszawie szykował się do wznowienia ruchu pociągów elektrycznych, delegując w lipcu 1945 roku specjalistów oraz maszynistów do Dyrekcji Okręgowych Kolei Państwowych we Wrocławiu. Pod ich nadzorem uruchomiono także sieć elektryczną na trasach Jelenia Góra – Lubań oraz na liniach prowadzących z Jeleniej Góry do Karpacza i Szklarskiej Poręby. Niestety, naprawa infrastruktury między Lubaniem a Zgorzelcem została wstrzymana na krótko przed spodziewanym zakończeniem.
W Moskwie 8 lipca 1945 roku podpisano porozumienie pomiędzy polskim a radzieckim rządem, w którym system kolei elektrycznych znajdujących się w Sudetach uznano za zdobycz wojenną ZSRR, co skutkowało demontażem i przesiedleniem infrastruktury kolejowej do ZSRR. W wyniku planowanego demontażu, wiele urządzeń, które nie zostały zabrane w ciągu trzech tygodni, zostało zdemontowanych przez Ministerstwo Komunikacji i ponownie wykorzystanych na liniach kolejowych oraz tramwajowych, takich jak pozostałości drutu trakcyjnego oraz liczne słupy. Departament Elektrotechniczny Ministerstwa Komunikacji, mając na uwadze górski charakter tych linii, apelował o pilne ponowne zelektryfikowanie tras, stosując polski system prądu stałego o napięciu 3000 V. Jednak ze względu na trudności gospodarcze w Polsce, reelektryfikacja głównych tras (m.in. Wrocław – Jelenia Góra, następnie Jelenia Góra – Węgliniec oraz Jelenia Góra – Szklarska Poręba) została ostatecznie zrealizowana z opóźnieniem, w drugiej połowie lat 60. oraz latach 80. XX wieku.
Połączenia z Lubania Śląskiego
W okresie od 1950 do 2000 roku, liczba połączeń pasażerskich z Lubania Śląskiego zmieniała się znacznie, co odzwierciedla zmiany w sieci kolejowej. Przedstawione poniżej dane ilustrują rozwój tych połączeń w tym okresie oraz ich dostępność w ostatnich latach.
Okres | Stacja docelowa | Liczba połączeń | Źródło |
---|---|---|---|
1950/51 | Węgliniec Gryfów Śląski Jelenia Góra Zach. Zgorzelec Ujazd Legnica Lubsko Żagań Ostrów Wielkopolski Warszawa | 9 6 4 4 3 2 1 1 1 | _ |
1956/57 | Gryfów Śląski Węgliniec Mikułowa Jelenia Góra Zgorzelec Ujazd Leśna Turoszów Mirsk Lubsko Warszawa Gł. | 9 8 8 5 5 4 3 1 1 1 | _ |
1966/67 | Węgliniec Gryfów Śląski Mikułowa Jelenia Góra Zgorzelec Turoszów Leśna Lubsko Żagań Mirsk | 9 7 7 5 4 3 3 1 1 1 | _ |
1975/76 | Gryfów Śląski Jelenia Góra Węgliniec Zgorzelec Leśna Turoszów Katowice Lipsk Kraków Gł. Drezno Warszawa Berlin Paryż Frankfurt nad Menem Lubsko Żary Kłodzko Karpacz Mirsk Eisenach Reichenbach | 11 9 8 7 6 3 3 2 2 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 | _ |
1980/81 | Gryfów Śląski Jelenia Góra Węgliniec Zgorzelec Görlitz Leśna Turoszów Katowice Drezno Kraków Warszawa Lipsk Żary Lubsko Berlin Paryż Frankfurt nad Menem Mirsk Karpacz | 11 10 8 8 4 4 3 3 2 2 2 1 1 1 1 1 1 1 1 | _ |
1985/86 | Gryfów Śląski Jelenia Góra Zgorzelec Turoszów Leśna Katowice Görlitz Warszawa Kraków Lubsko Berlin Frankfurt nad Menem | 10 8 7 3 3 2 2 1 1 1 1 1 | _ |
1990/91 | Węgliniec Gryfów Śląski Jelenia Góra Zgorzelec Bogatynia Leśna Katowice Warszawa Szczecin Lipsk Świeradów Zdrój | 14 11 11 7 4 2 1 1 1 1 1 | _ |
1996/97 | Węgliniec Jelenia Góra Zgorzelec Bogatynia Zielona Góra Szczecin | 11 10 2 2 2 1 | _ |
1999/2000 | Węgliniec Jelenia Góra Zgorzelec Bogatynia Szczecin Główny Zielona Góra | 12 10 2 2 1 1 | _ |
W kwietniu 2019 roku, pasażerowie mogli korzystać z następujących połączeń:
- Białystok,
- Jelenia Góra,
- Görlitz,
- Wałbrzych Główny,
- Węgliniec,
- Wrocław Główny.
Infrastruktura
Linie kolejowe
W rejonie Lubania Śląskiego przebiega kilka kluczowych tras kolejowych, które pełnią istotną rolę w transporcie regionalnym. Oto szczegółowe informacje dotyczące tych linii:
- 274 Jelenia Góra – Zgorzelec,
- 279 Węgliniec – Lubań,
- 337 Lubań – Leśna (linia towarowa).
Perony
Na stacji znajduje się łącznie pięć peronów, które obsługują różne kierunki podróży. Oto tabela z dokładnymi informacjami na ich temat:
Lp. | Peron 1 | Peron 2 | Peron 3 | Peron 4 | Peron 5 |
---|---|---|---|---|---|
Kierunek | Zgorzelec Jelenia Góra | Zgorzelec Jelenia Góra | Leśna | Węgliniec Jelenia Góra | Węgliniec Jelenia Góra |
Stan | Używany | Używany | Nieużywany | Używany | Używany |
Inne obiekty
Oprócz peronów, na stacji można znaleźć także inne ważne obiekty, które wspierają działalność transportową oraz logistyczną. W skład tych obiektów wchodzą:
- wieża wodna,
- plac załadunkowy,
- trzy nastawnie: Lb, Lb1, Lb2,
- waga wagonowa,
- skrajnik,
- garaże drezyn.
Przypisy
- Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 17.09.2023 r.
- Największe i najmniejsze stacje w Polsce. [dostęp 18.12.2019 r.]
- Twój Plan Podróży - Odjazdy/przyjazdy [online], rozklad.sitkol.pl [dostęp 08.04.2019 r].
- Naszeluzyce.pl, 150 lat kolei w Lubaniu [online], naszeluzyce.pl [dostęp 05.10.2017 r.]
- a b c d e Michał Sibilski. Historia kolei żelaznej w Lubaniu. „Świat Kolei”. Nr 12/2014.
- a b c d e f g h Andrzej Etmanowicz. Koleje elektryczne Dolnego Śląska po przejęciu przez PKP w 1945 roku. „Parowozik”. 4/1990.
- 237c Lubań Śl. - Węgliniec. „Urzędowy Rozkład Jazdy Zima 1950/51”.
- 252 Lubań Śl. - Węgliniec. „Urzędowy Rozkład Jazdy Pociągów 1956/57”.
- 257 Lubań Śl. - Leśna. „Urzędowy Rozkład Jazdy Pociągów 1956/57”.
- 252 Lubań Śl. - Węgliniec. „Sieciowy Rozkład Jazdy Pociągów 1980/81”.
- 255 Jelenia Góra - Mikułowa - Zgorzelec - Görlitz. „Sieciowy Rozkład Jazdy Pociągów PKP 1985/1986”.
- 255 Görlitz - Zgorzelec - Mikułowa - Jelenia Góra. „Sieciowy Rozkład Jazdy Pociągów PKP 1985/1986”.
- 255 Jelenia Góra - Mikułowa - Zgorzelec - Görlitz. „Sieciowy Rozkład Jazdy Pociągów PKP 1990/1991”.
- 255 Jelenia Góra - Lubań Śląski - Węgliniec. „Sieciowy Rozkład Jazdy Pociągów 1996/1997”.
- 252 Lubań Śląski - Zgorzelec - Görlitz. „Sieciowy Rozkład Jazdy Pociągów 1999/2000”.
- 255 Węgliniec - Lubań Śląski - Jelenia Góra. „Sieciowy Rozkład Jazdy Pociągów 1999/2000”.
Pozostałe obiekty w kategorii "Inne obiekty":
Ośrodek Szkoleń Specjalistycznych Straży Granicznej w Lubaniu | Kamienna Góra (Lubań) | Podziemia Kamiennej Góry w Lubaniu | Wieża Bracka w Lubaniu | Łużyce Lubań | Stadion Miejski w Lubaniu | Most w Lubaniu | Muzeum Regionalne w Lubaniu | Ratusz w LubaniuOceń: Lubań Śląski