UWAGA! Dołącz do nowej grupy Lubań - Ogłoszenia | Sprzedam | Kupię | Zamienię | Praca

Lubań Śląski


Lubań Śląski to ważna stacja kolejowa, zlokalizowana w malowniczym mieście o tej samej nazwie, które mieści się w województwie dolnośląskim w Polsce.

W kontekście klasyfikacji Polskich Kolei Państwowych (PKP), stacja ta uzyskała kategorię dworca lokalnego, co podkreśla jej znaczenie w regionalnym systemie transportowym.

Ruch pasażerski

Ruch pasażerski w Lubaniu Śląskim odgrywa istotną rolę w komunikacji lokalnej. Mimo że jest to małe miasto, z roku na rok liczba pasażerów korzystających z transportu publicznego pozostaje na stabilnym poziomie.

RokTransport pasażerski na dzień
2017700-999
2022700-999

Analizując dane z lat 2017 oraz 2022, można zauważyć, że liczba pasażerów utrzymuje się w przedziale od 700 do 999 użytkowników dziennie. Taki rezultat świadczy o znaczeniu transportu pasażerskiego dla mieszkańców tego regionu.

Historia

W okresie lat 60. XIX wieku nastąpił znaczny wzrost zapotrzebowania na wydobycie węgla kamiennego, który był intensywnie eksploatowany na Śląsku. W odpowiedzi na tę sytuację, w 1862 roku Sejm Prus podjął decyzję o przyznaniu funduszy na budowę Śląskiej Kolei Górskiej (Schlesische Gebirgsbahn). Realizacja inwestycji rozpoczęła się 13 sierpnia 1863 roku, kiedy to wykonano pierwszy wykop na trasie Węgliniec – Lubań, w rejonie obecnego przejazdu kolejowo-drogowego przy ul. Tkackiej. Budowa trwała przez dwa lata, a w dniu 18 września 1865 roku dokonano odbioru trasy kolejowej prowadzącej z Węglińca do Rybnicy, nieopodal Jeleniej Góry, w tym także odgałęzienia Zgorzelec – Lubań. Odbiór zrealizował minister handlu, hrabia von Itzenplitz, a zaledwie dwa dni później odbyło się oficjalne otwarcie tej trasy.

Architektura dworca została zaprojektowana przez Hermanna Cuno, a cegły do jego budowy dostarczone zostały z lokalnych zakładów ceramicznych, których zarządcą był Albert Augustin. Budynek dworca składał się z dwóch skrzydeł: północnego oraz południowego, połączonych łącznikiem. W północnej części znajdowało się główne wejście, natomiast wyjście na dwa perony ulokowano w łączniku, umiejscowionym po obu stronach. Wnętrze dworca obejmowało restaurację, bufet, hol oraz kasy biletowe. Dodatkowo, w budynku istniała kasa bagażowa, pomieszczenie telegrafu, a także poczekalnie wygodne dla kobiet oraz pasażerów różnych klas podróżnych. W pewnej odległości od samego dworca usytuowano toalety.

W latach dwudziestych XX wieku linie kolejowe wychodzące z Lubania zostały zelektryfikowane. Elektryfikacja odbywała się etapowo: w 1922 roku w kierunku Jeleniej Góry, w 1923 w stronę Zgorzelca, a w 1928 roku zrealizowano elektryfikację w kierunku Węglińca i Leśnej. W Lubaniu, podstacja trakcyjna działała już od 1917 roku. Po zakończeniu II wojny światowej, niemieccy kolejarze, którzy pozostali w regionie, uruchomili zasilanie linii do Leśnej. Departament Elektryczny Ministerstwa Komunikacji w Warszawie szykował się do wznowienia ruchu pociągów elektrycznych, delegując w lipcu 1945 roku specjalistów oraz maszynistów do Dyrekcji Okręgowych Kolei Państwowych we Wrocławiu. Pod ich nadzorem uruchomiono także sieć elektryczną na trasach Jelenia Góra – Lubań oraz na liniach prowadzących z Jeleniej Góry do Karpacza i Szklarskiej Poręby. Niestety, naprawa infrastruktury między Lubaniem a Zgorzelcem została wstrzymana na krótko przed spodziewanym zakończeniem.

W Moskwie 8 lipca 1945 roku podpisano porozumienie pomiędzy polskim a radzieckim rządem, w którym system kolei elektrycznych znajdujących się w Sudetach uznano za zdobycz wojenną ZSRR, co skutkowało demontażem i przesiedleniem infrastruktury kolejowej do ZSRR. W wyniku planowanego demontażu, wiele urządzeń, które nie zostały zabrane w ciągu trzech tygodni, zostało zdemontowanych przez Ministerstwo Komunikacji i ponownie wykorzystanych na liniach kolejowych oraz tramwajowych, takich jak pozostałości drutu trakcyjnego oraz liczne słupy. Departament Elektrotechniczny Ministerstwa Komunikacji, mając na uwadze górski charakter tych linii, apelował o pilne ponowne zelektryfikowanie tras, stosując polski system prądu stałego o napięciu 3000 V. Jednak ze względu na trudności gospodarcze w Polsce, reelektryfikacja głównych tras (m.in. Wrocław – Jelenia Góra, następnie Jelenia Góra – Węgliniec oraz Jelenia Góra – Szklarska Poręba) została ostatecznie zrealizowana z opóźnieniem, w drugiej połowie lat 60. oraz latach 80. XX wieku.

Połączenia z Lubania Śląskiego

W okresie od 1950 do 2000 roku, liczba połączeń pasażerskich z Lubania Śląskiego zmieniała się znacznie, co odzwierciedla zmiany w sieci kolejowej. Przedstawione poniżej dane ilustrują rozwój tych połączeń w tym okresie oraz ich dostępność w ostatnich latach.

OkresStacja docelowaLiczba połączeńŹródło
1950/51Węgliniec
Gryfów Śląski
Jelenia Góra Zach.
Zgorzelec Ujazd
Legnica
Lubsko
Żagań
Ostrów Wielkopolski
Warszawa
9
6
4
4
3
2
1
1
1
_
1956/57Gryfów Śląski
Węgliniec
Mikułowa
Jelenia Góra
Zgorzelec Ujazd
Leśna
Turoszów
Mirsk
Lubsko
Warszawa Gł.
9
8
8
5
5
4
3
1
1
1
_
1966/67Węgliniec
Gryfów Śląski
Mikułowa
Jelenia Góra
Zgorzelec
Turoszów
Leśna
Lubsko
Żagań
Mirsk
9
7
7
5
4
3
3
1
1
1
_
1975/76Gryfów Śląski
Jelenia Góra
Węgliniec
Zgorzelec
Leśna
Turoszów
Katowice
Lipsk
Kraków Gł.
Drezno
Warszawa
Berlin
Paryż
Frankfurt nad Menem
Lubsko
Żary
Kłodzko
Karpacz
Mirsk
Eisenach
Reichenbach
11
9
8
7
6
3
3
2
2
2
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
_
1980/81Gryfów Śląski
Jelenia Góra
Węgliniec
Zgorzelec
Görlitz
Leśna
Turoszów
Katowice
Drezno
Kraków
Warszawa
Lipsk
Żary
Lubsko
Berlin
Paryż
Frankfurt nad Menem
Mirsk
Karpacz
11
10
8
8
4
4
3
3
2
2
2
1
1
1
1
1
1
1
1
_
1985/86Gryfów Śląski
Jelenia Góra
Zgorzelec
Turoszów
Leśna
Katowice
Görlitz
Warszawa
Kraków
Lubsko
Berlin
Frankfurt nad Menem
10
8
7
3
3
2
2
1
1
1
1
1
_
1990/91Węgliniec
Gryfów Śląski
Jelenia Góra
Zgorzelec
Bogatynia
Leśna
Katowice
Warszawa
Szczecin
Lipsk
Świeradów Zdrój
14
11
11
7
4
2
1
1
1
1
1
_
1996/97Węgliniec
Jelenia Góra
Zgorzelec
Bogatynia
Zielona Góra
Szczecin
11
10
2
2
2
1
_
1999/2000Węgliniec
Jelenia Góra
Zgorzelec
Bogatynia
Szczecin Główny
Zielona Góra
12
10
2
2
1
1
_

W kwietniu 2019 roku, pasażerowie mogli korzystać z następujących połączeń:

Infrastruktura

Linie kolejowe

W rejonie Lubania Śląskiego przebiega kilka kluczowych tras kolejowych, które pełnią istotną rolę w transporcie regionalnym. Oto szczegółowe informacje dotyczące tych linii:

  • 274 Jelenia Góra – Zgorzelec,
  • 279 Węgliniec – Lubań,
  • 337 Lubań – Leśna (linia towarowa).

Perony

Na stacji znajduje się łącznie pięć peronów, które obsługują różne kierunki podróży. Oto tabela z dokładnymi informacjami na ich temat:

Lp.Peron 1Peron 2Peron 3Peron 4Peron 5
KierunekZgorzelec

Jelenia Góra

Zgorzelec

Jelenia Góra

LeśnaWęgliniec

Jelenia Góra

Węgliniec

Jelenia Góra

StanUżywanyUżywanyNieużywanyUżywanyUżywany

Inne obiekty

Oprócz peronów, na stacji można znaleźć także inne ważne obiekty, które wspierają działalność transportową oraz logistyczną. W skład tych obiektów wchodzą:

  • wieża wodna,
  • plac załadunkowy,
  • trzy nastawnie: Lb, Lb1, Lb2,
  • waga wagonowa,
  • skrajnik,
  • garaże drezyn.

Przypisy

  1. Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 17.09.2023 r.
  2. Największe i najmniejsze stacje w Polsce. [dostęp 18.12.2019 r.]
  3. Twój Plan Podróży - Odjazdy/przyjazdy [online], rozklad.sitkol.pl [dostęp 08.04.2019 r].
  4. Naszeluzyce.pl, 150 lat kolei w Lubaniu [online], naszeluzyce.pl [dostęp 05.10.2017 r.]
  5. a b c d e Michał Sibilski. Historia kolei żelaznej w Lubaniu. „Świat Kolei”. Nr 12/2014.
  6. a b c d e f g h Andrzej Etmanowicz. Koleje elektryczne Dolnego Śląska po przejęciu przez PKP w 1945 roku. „Parowozik”. 4/1990.
  7. 237c Lubań Śl. - Węgliniec. „Urzędowy Rozkład Jazdy Zima 1950/51”.
  8. 252 Lubań Śl. - Węgliniec. „Urzędowy Rozkład Jazdy Pociągów 1956/57”.
  9. 257 Lubań Śl. - Leśna. „Urzędowy Rozkład Jazdy Pociągów 1956/57”.
  10. 252 Lubań Śl. - Węgliniec. „Sieciowy Rozkład Jazdy Pociągów 1980/81”.
  11. 255 Jelenia Góra - Mikułowa - Zgorzelec - Görlitz. „Sieciowy Rozkład Jazdy Pociągów PKP 1985/1986”.
  12. 255 Görlitz - Zgorzelec - Mikułowa - Jelenia Góra. „Sieciowy Rozkład Jazdy Pociągów PKP 1985/1986”.
  13. 255 Jelenia Góra - Mikułowa - Zgorzelec - Görlitz. „Sieciowy Rozkład Jazdy Pociągów PKP 1990/1991”.
  14. 255 Jelenia Góra - Lubań Śląski - Węgliniec. „Sieciowy Rozkład Jazdy Pociągów 1996/1997”.
  15. 252 Lubań Śląski - Zgorzelec - Görlitz. „Sieciowy Rozkład Jazdy Pociągów 1999/2000”.
  16. 255 Węgliniec - Lubań Śląski - Jelenia Góra. „Sieciowy Rozkład Jazdy Pociągów 1999/2000”.

Oceń: Lubań Śląski

Średnia ocena:4.76 Liczba ocen:17